VEELGESTELDE VRAGEN

Wij vinden het bij Triangel Groep belangrijk dat alles rondom jouw financiële zaken helder en duidelijk is. Hieronder vind je dan ook een aantal veelgestelde vragen over verschillende onderwerpen. Zit het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!

Accountancy

Heb ik een accountant nodig?

Heb ik een accountant nodig?

Voor veel ondernemers is de administratie een groot struikelblok en zorgt het voor veel frustraties. Toch is het belangrijk om de boekhouding van je onderneming bij te houden en zul je moeten afwegen of je dit zelf doet of moet uitbesteden.

Kleine en grote ondernemers

Voor kleine ondernemers en zzp’ers is het niet verplicht om de administratie uit te besteden aan een boekhouder of accountant. In principe kun je het bijhouden van de administratie dus zelf doen. Het opstellen van een jaarrekening is sinds 2010 niet meer verplicht voor eenmanszaken, maar als je de aangifte uitbesteedt aan een financieel expert, zal hij dit in de meeste gevallen alsnog doen. Een accountant controleert financiële verslagen van een onderneming op juistheid, waarna hij een accountantsverklaring mag afgeven. Als onderneming moet je een accountant inschakelen wanneer je beursgenoteerd bent of een bepaalde grootte hebt. Wanneer je voldoet aan twee van de drie volgende voorwaarden dien je je jaarrekening te laten controleren door een accountant met een WTA registratie. – Omzet groter dan 12 miljoen – Balanstotaal van meer dan 6 miljoen – Meer dan 50 medewerkers in dienst Grote bedrijven zijn wel verplicht een goedgekeurde accountantsverklaring bij de jaarrekening toe te voegen. Deze accountantsverklaring mag enkel en alleen opgesteld worden door een accountant. Mocht je deze verklaring nodig zijn, dan ben je dus genoodzaakt een accountant in te schakelen.

Boekhouding op orde

Wel is het voor zelfstandige ondernemers verplicht om jaarlijks aangifte te doen van je inkomstenbelasting. Een geordende administratie geeft je een goed overzicht van hoe je bedrijf ervoor staat. Denk hierbij aan bonnetjes, inkomsten en uitgaven, facturen, aftrekposten etc. Doordat je dit op orde hebt krijg je beter inzicht in het uitgavepatroon en kun je op tijd ingrijpen wanneer nodig. Of je de boekhouding nu uitbesteedt of niet, een goed overzicht is altijd belangrijk. Wil je meer informatie of heb je vragen? Neem dan contact met ons op!

Hoe selecteer ik een accountant?

Hoe selecteer ik een accountant?

Het selecteren van de juiste accountant is een hele keuze. Omdat een accountant belangrijke financiële informatie van je organisatie inziet, is het belangrijk om een goede vertrouwensband te hebben. Let bij het selecteren van een accountant op een aantal punten:

De eerste indruk

De eerste indruk bij een organisatie is altijd het beste kompas. Heb je het gevoel dat het bedrijf, de persoon of de sfeer bij jou past? Dat is vaak al het halve werk. Ga een oriënterend gesprek aan, spreek af op het kantoor van de accountant en kijk of het vertrouwd en prettig voelt. Een net en opgeruimd kantoor is daarnaast ook een goede richtlijn om te zien hoe de organisatie in elkaar zit. Je wilt immers dat ze goed omgaan met jouw gegevens en documenten.

Reviews spreken boekdelen

De betrokkenheid van een accountant bij jouw organisatie is enorm van belang. Bekijk daarom welke andere klanten de accountant heeft en hoe tevreden ze zijn. Kijk goed naar een adviseur die specialist is in een bepaalde branche, of ga voor een generalist. Is het voor jou belang om een accountant te hebben die de regels uit de branche goed kent, of juist iemand die veel van de lokale regelgeving weet.

Het kostenplaatje

Letten op de kosten is een punt waar iedere ondernemer rekening mee houdt. Vraag verschillende offertes bij verschillende accountants op en vergelijk deze met elkaar. Wat is voor jou belangrijk? Kijk bijvoorbeeld naar de opbouw van het uurtarief, bijkomende kosten en vraag een voorbeeldfactuur op.

Online boekhouden

Online boekhouden zorgt ervoor dat je tijd en moeite bespaart met de administratie van je bedrijf. Het is daarom van belang om te kijken of de accountant waarmee je in zee gaat bijvoorbeeld internetboekhouden aanbiedt. Dit scheelt kosten en zorgt ervoor dat je verzekerd bent van een systeem wat aansluit bij dat van de accountant. Wel is het fijn als dit optioneel blijft, zodat het bijhouden en inplakken van bonnetjes of excelsheets ook nog mogelijk is.

Wat doet een accountant?

Wat doet een accountant?

De belangrijkste taak van een accountant is het controleren van de boekhouding. Afhankelijk van de rechtsvorm van een onderneming, maakt een accountant de jaarrekening op volgens de daartoe wettelijk gestelde richtlijnen. Bij een BV zorgt een accountant ervoor dat deze jaarrekeningen worden gepubliceerd bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast voert een accountant de algemene financiële administratie uit. Om de titel ‘accountant’ te mogen dragen, heeft een accountant een speciale opleiding hiervoor gevolgd. Voor zowel Nederland als België geldt, dat ‘accountant’ een beschermde titel is.

Werkzaamheden van een accountant

  • Controle van de boekhouding van een bedrijf of persoon
  • Publicatie van de jaarrekeningen bij de Kamer van Koophandel
  • Organiseren van financiële processen van een bedrijf
  • Het geven van een controleverklaring over het financiële overzicht

Soorten accountants

Er zijn diverse soorten accountants, openbare, interne, overheids- en accountants in business.

Openbaar accountant: Werkt bij een accountantskantoor of zelfstandig. Vaak hebben deze accountants verschillende klanten.

Interne accountant: Werkt op de accountantsafdeling van een bedrijf/organisatie. Je bent in dienst van een grote onderneming of instelling. Je adviseert en controleert de verschillende afdelingen of vestigingen. Je hebt als het ware één klant en dat is je eigen werkgever.

Overheidsaccountant: Werkt voor de overheid of de belastingdienst. Je werkt bij de accountantsafdeling van een ministerie of een gemeente, of bijvoorbeeld bij de Belastingdienst. Je checkt inkomsten en uitgaven of controleert belastingaangiften.

Accountant in business: Heeft een andere functie bij een bedrijf/organisatie, zoals administrateur of controller. Je houdt je bezig met het controleren van de financiële zaken en het goed organiseren van financiële processen van het bedrijf waarvoor je werkt.

Is een accountant hetzelfde als een boekhouder?

Is een accountant hetzelfde als een boekhouder?

Wanneer het gaat over het in dienst nemen van iemand die de administratie van je organisatie op orde brengt, spreken we vaak over een accountant of boekhouder. Toch zijn deze twee functies niet hetzelfde. Een accountant is een beschermd beroep, en hebben een universitaire opleiding afgerond. Daarnaast is het voor een accountant belangrijk om jaarlijks zijn of haar kennis up te daten. In principe kan iedereen de titel ‘boekhouder’ op zich nemen.

Verschil met een boekhouder

Het duidelijkste verschil tussen een boekhouder en een accountant zijn de werkzaamheden. Een accountant houdt zich voornamelijk bezig met de inrichting en de controle van de boekhouding. Daarnaast de controle van de administratie van personen of bedrijven. Een boekhouder richt zich voornamelijk op het onderhoud van de boekhouding en administratie, de verslaggeving zelf.

Verder zit er een verschil in opleiding tussen een accountant en een boekhouder. Een accountant heeft een meer uitgebreide opleiding gevolgd dan een boekhouder. Een boekhouder volgt een opleiding aan een hogeschool gedurende 3 jaar. Om de titel ‘accountant’ te mogen dragen, is een aanvullende opleiding van een jaar nodig, deze wordt doorgaans gevolgd aan een universiteit.

Kosten van accountants of boekhouders

Over het algemeen zijn accountants duurder dan boekhouders, doordat een accountant opgeleid is en zijn kennis jaarlijks op peil moet houden. Met zijn expertise is hij geschikt om in te zetten bij complexe situaties of grote ondernemingen. Ook voor grote transacties buiten Nederland of Europa of speciale wet- en regelgeving is het verstandig met een accountant in zee te gaan.

Wat kost een accountant?

Wat kost een accountant?

Het uit handen geven van de administratie zorgt voor een stuk minder druk op je schouders. Wanneer je ervoor kiest om de administratie uit handen te geven is het de beste optie om dit te laten verzorgen door een accountant. Maar wat kost een accountant eigenlijk?

Een gemiddeld uurtarief voor een accountant verschilt heel erg. Er zijn hele dure accountants, maar ook hele goedkope. Het is belangrijk om een accountant te selecteren die bij de grootte van jouw bedrijf past. Let bij het selecteren van een goede accountant niet alleen op de boekhouding, maar op het gehele proces van de organisatie. Een totaaloplossing waarin alle facetten van je bedrijf zijn gekoppeld, zoals facturatie, kassa, personeel, debiteurenbewaking, inkoop verwerking, bankzaken en betalingen. Dankzij automatisering en robotisering is dit voor ieder bedrijf (klein en groot) realiseerbaar en betaalbaar.

Persoonlijke kostenindicatie

Wat de laatste jaren vooral te zien is, zijn maandaanbiedingen van boekhouders en accountants. Je betaalt een accountant of het accountantskantoor niet meer per uur, maar een vast bedrag per maand. Op basis van jouw verwachtingen over de hoeveelheid boekingen die je per maand verwacht wordt een maandelijks tarief berekend. Op deze manier weet je als zzp’er of ondernemer zeker wat het je gaat kosten per maand.

Kostbare kennis

De kosten van accountants zijn hoger naarmate een accountant meer ervaring of specialismen heeft. Het geven van financiële adviezen over complexe situaties vergt bijvoorbeeld meer inzicht en kennis. Ook kennis over fiscale aspecten maakt een accountant kostbaar en belangrijk.

Financiële planning

Hoe maak ik een financiële planning?

Hoe maak ik een financiële planning?

Het maken van een financiële planning begint bij de basis: inventarisatie van alle persoonlijke en financiële gegevens. Vervolgens moet dit in kaart worden gebracht. Dit kan door middel van verschillende software die meteen diverse scenario’s doorrekenen, zoals pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. Daarnaast kunnen de veranderingen die volgen uit het kopen van een huis of starten van een eigen bedrijf een rol spelen. Het maken van een financieel plan doe je dus niet even snel. Wanneer je eenmaal een financieel plan hebt is het wel met relatief weinig tijd bij te houden.

Huidige situatie

Wanneer je de huidige situatie in kaart brengt moeten alle bezittingen die financiële waarde hebben of geld kosten worden geïnventariseerd. Hierbij kun je denken aan een auto, huis, aandelen, je rekeningsaldo, eigen bedrijf, sieraden, hypotheek, vaste lasten, persoonlijke leningen en kredieten.

Persoonlijke financiële doelen

Bij het bepalen van persoonlijke financiële doelen kijk je naar korte en lange termijn doelen op financieel gebied. Een doel op korte termijn kan bijvoorbeeld het sparen voor een nieuwe fiets zijn die je over een jaar wilt hebben. Langetermijndoelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Geld sparen voor een huwelijk
  • Studieschuld afbetalen
  • Reizen
  • De hypotheek aflossen
  • Geld sparen voor de studie van de kinderen

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een financiële planning? Neem dan contact met ons op!

Waarom zou ik een financiële planning maken?

Waarom zou ik een financiële planning maken?

Het opstellen van een financiële planning zorgt ervoor dat je je financiële situatie in kaart brengt en je plannen voor de toekomst op financieel gebied helder hebt. Het zorgt voor een duidelijk verband tussen je inkomen, uitgaven en vermogen. Persoonlijke omstandigheden spelen hierbij een grote rol: ben je getrouwd of ga je trouwen? Kun je op termijn een erfenis verwachten? Deze vragen kunnen veel invloed hebben op je financiële situatie, waardoor het van belang is om dat goed op een rijtje te zetten. Op deze manier ontstaat een financieel plan.

Inzichtelijk maken van financiële gevolgen

Met een financiële planning maak je financiële gevolgen inzichtelijk. Het zorgt ervoor dat je niet onaangenaam verrast wordt door uitkomsten van bepaalde acties. Wanneer je een planning maakt en weet wat de gevolgen zijn kun je je hier op instellen.

Financiële doelen realiseren

Een planning op financieel gebied zorgt er tevens voor dat je persoonlijke doelen op een rijtje hebt. Het overzicht van een planning creëert overzicht om wensen en ambities achterna te gaan. Waar nodig kun je deze planning natuurlijk nog bijsturen. Zie het als een soort werkdocument. Wanneer je geen eigen plan hebt wordt je onderdeel van iemand anders plan, en dat wil je natuurlijk niet.

Wat kost een financiële planning?

Wat kost een financiële planning?

Het maken van een financiële planning bij een extern bedrijf is geen simpele uitvoering. De inventarisatie van alle gegevens, het op een rijtje zetten van alle gegevens en het maken van de planning zelf is een behoorlijke klus. Maar wat kost zo’n financiële planning nou eigenlijk?

De kosten van een goed financieel plan verschillen van €2000,- tot ongeveer €3000,-. Wel zijn deze prijzen erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ben je in loondienst of zelfstandig ondernemer? Heb je een eenmanszaak of ben je directeur van je eigen B.V.? Een goed financieel life plan kost wat, maar levert uiteindelijk altijd meer op dan het kost.

Kosten bespreekbaar maken

Het is van belang om deze kosten bespreekbaar te maken met een accountant of financieel planner. Zorg ervoor dat je dit in het eerste gesprek aankaart wanneer de accountant er zelf niet over begint. Op deze manier voorkom je onduidelijkheden later in de samenwerking.

Wat houdt een financiële planning in?

Wat houdt een financiële planning in?

Met een financiële planning breng je in beeld wat je doelstellingen zijn op financieel gebied. Wat vind je belangrijke punten, waarom en hoe belangrijk vind je ze? En nog belangrijker: hoe ga je dit uitvoeren? Een financieel plan is een kompas die de financiële weg naar je doelstellingen in beeld brengt.

Persoonlijke of zakelijke financiële planning

Een financiële planning kan van iemand persoonlijk zijn of zakelijk. Wanneer je als particulier je financiële zaken graag op orde hebt is een planning van bijvoorbeeld je huishouden zeker erg handig. Hiermee wordt het makkelijker om mogelijkheden voor toekomstige uitgaven (zoals het kopen van een nieuwe auto, betalen van studiekosten van de kinderen of het maken van een lange reis) te inventariseren. Ook voor zakelijke doeleinden is een financiële planning perfect. Het laat zien waar mogelijkheden en gaten zijn en daarnaast zorgt het ervoor dat je je financiële situatie op orde hebt.

ABC-tje van Triangel Groep

Bij Triangel Groep grijpen we altijd terug op het ABC-tje. Dit geeft aan dat financiële zaken niet ingewikkeld hoeven te zijn.

A van Altijd financieel overzicht
Wij zorgen ervoor dat je altijd inzicht hebt in je inkomsten en uitgaven, en adviseren je hoe je daar evenwicht in kunt aanbrengen. Niet alleen op dit moment, maar ook als je met pensioen gaat, een huis wilt kopen, gaat trouwen, een kind krijgt of als je partner komt te overlijden.

B van Buffer
Geld achter de hand hebben, maakt het verschil tussen een tegenslag of een ramp. Wij adviseren je hoeveel geld je opzij moet zetten om te zorgen dat een tegenvaller geen grote gevolgen krijgt.

C van Comfort
Heb je altijd financieel evenwicht en een buffer? Dan heb je comfort. Vaak jagen mensen het bezit van geld na om hun dromen waar te maken. wij willen dat omdraaien. Eerst vaststellen wat echt belangrijk is en dan het geld inzetten om de dromen te realiseren. Geld is ondergeschikt.

Kan ik een voorbeeld van een financiële planning krijgen?

Kan ik een voorbeeld van een financiële planning krijgen?

Een voorbeeld van een financiële planning klinkt interessant, maar je moet er altijd voor op je hoede zijn. Een voorbeeld is vaak een standaard adviesrapport waar je hoogstwaarschijnlijk niet veel aan hebt. Ieder mens en organisatie is uniek en heeft een unieke financiële situatie, wensen en doelen. Daarom is een voorbeeld van een financiële planning vaak niets waard omdat het niet is afgestemd op hetgeen jij of jouw organisatie belangrijk vindt.

Kennismakingsgesprek vs. voorbeeld

In plaats van het vragen om een voorbeeld van een financiële planning is het aanvragen van een kennismakingsgesprek vaak veel effectiever. Op deze manier kun je je persoonlijke wensen en behoeften makkelijker doorgeven en heb je meteen een beeld bij de adviseur in kwestie. Wanneer de adviseur voornamelijk aan het woord is en jij niet, zal het financiële plan waarschijnlijk niet afgestemd worden op wat jij wilt, maar op wat de adviseur wil.

Inhoud kennismakingsgesprek

In een kennismakingsgesprek kun je over het algemeen vragen verwachten over: je inkomenssituatie, vermogensopbouw, uitgaven, risico’s en wensen en ambities op korte- en langetermijn. Maar als de kennismaking vooral gaat over jouw financiele zaken dan zal het financiele plan niet voldoen aan jouw wensen. Een kennismakingsgesprek moet vooral gaan over wat jij belangrijk vind en hoe jij wil leven.

Pensioen

Is pensioen opbouwen verplicht ?

Is pensioen opbouwen verplicht?

Het is niet verplicht om pensioen op te bouwen. Echter, in sommige bedrijfstakken of als ambtenaar ben je verplicht om deel te nemen aan een pensioenfonds. Wanneer er binnen de sector waarbinnen uw bedrijf valt een bedrijfstakpensioenfonds bestaat, is de werkgever verplicht om werknemers aan te melden bij de pensioenregeling van het bedrijfstakpensioenfonds.

Pensioenregeling verplicht?

Nederlandse werkgevers hebben niet de verplichting om hun werknemers de optie van een pensioenregeling te bieden. Echter, er bestaan twee belangrijke uitzonderingen waarbij er wel een pensioenregeling aangeboden moet worden:

Het bedrijf binnen een sector met een collectief bedrijfstakpensioenfonds valt. In Nederland is in totaal ongeveer driekwart van de werknemers aangemeld bij een bedrijfstakpensioenfonds.

Het in de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) van de onderneming staat. Dit houdt in dat de werkgever iedereen binnen het bedrijf dezelfde pensioenregeling moet aanbieden.

Geen bedrijfstakpensioenfonds of -regeling

Heeft de sector waarbinnen je bedrijf valt geen bedrijfstakpensioenfonds of -regeling? Dan is het niet verplicht om pensioen aan te bieden. Echter, dit wil niet zeggen dat het niet mag. Een werkgever is in dat geval namelijk vrij om samen met de werknemer(s) een pensioenregeling te ontwikkelen. Zorg er wel voor dat je de pensioenregeling altijd duidelijk in het contract vermeldt.

Drie soorten pensioenregelingen

Nederland kent drie soorten pensioenregelingen, op basis van uitkeringsovereenkomst, premieovereenkomst en de combinatieregeling. De middelloonregeling en de eindloonregeling zijn uitkeringsovereenkomsten.

Een pensioenregeling op basis van een uitkeringsovereenkomst zorgt er voor dat van tevoren duidelijk is hoeveel pensioen je gaat ontvangen.

De beschikbare premieregeling is een pensioenregeling op basis van een premieovereenkomst, dit houdt in dat vooraf duidelijk is hoeveel pensioenpremie ingelegd moet worden. De combinatieregeling is een pensioenregeling waarbij de bovenstaande soorten worden gecombineerd.

Hoe kan ik een pensioen opbouwen?

Hoe kan ik een pensioen opbouwen?

Het opbouwen van een pensioen kan op verschillende manieren. In Nederland bestaat pensioenopbouw uit drie delen: AOW, werknemerspensioen en individuele pensioenproducten (eigen vermogen).

Pensioenopbouw met AOW

In Nederland krijgt iedereen AOW van de overheid. Deze vorm van basispensioen bouw je automatisch op wanneer je in Nederland woont. AOW staat voor Algemene Ouderdomswet en dit krijg je als je de wettelijke pensioenleeftijd hebt bereikt tot je overlijden.

Werkgeverspensioen

Voor het Werkgeverspensioen moeten werkgever en werknemer iedere maand premie betalen aan het pensioenfonds. Een deel van deze premie wordt belegd door het pensioenfonds. Door dit bedrag alleen op een spaarrekening te laten staan brengt het niet voldoende geld op. Daarom is het beleggen van pensioenfondsen goed.

Individuele pensioenproducten

Individuele pensioenproducten oftewel eigen vermogen zijn ook een mogelijkheid om pensioen mee op te bouwen. Je kunt dit zien als een aanvulling op het pensioen dat je in de eerste twee pijlers opbouwt. Het is daarom niet verplicht om in de derde pijler pensioen op te bouwen: je bepaalt zelf of je dit nodig vindt.

Door geld te storten in een lijfrenteverzekering of lijnrenterekening kun je ook pensioen opbouwen. De inleg is dan aftrekbaar van de inkomstenbelasting en de latere uitkering wordt dan belast met inkomstenbelasting. Op deze manier stel je belastingheffing uit en wordt de uitkering later belast tegen een lager belastingtarief.

Hoe wordt het pensioen opgebouwd?

Hoe wordt het pensioen opgebouwd?

In feite is het pensioen het evenwicht tussen je inkomen en uitgaven wanneer je gestopt bent met werken. Wanneer je zorgt dat je inkomen hoger is dan je uitgaven en dit overschot spaart voor later is dit je pensioen. Door het gespaarde geld te laten renderen bouw je vermogen op. Dit vermogen kun je later gebruiken om je inkomen aan te vullen of te vervangen wanneer je gestopt bent met werken.

Je pensioen ontvang je als inkomen vanaf de pensioenleeftijd. Je pensioen bestaat uit drie pijlers:

  • Een uitkering op grond van de Algemene Ouderdomswet (AOW)
  • Het pensioen dat u bij uw werkgever(s) opbouwt
  • De inkomsten die u zelf als aanvulling op uw pensioen heeft geregeld
Wat moet ik sparen voor mijn pensioen?

Wat moet ik sparen voor mijn pensioen?

Een van de belangrijkste punten bij het sparen voor je pensioen is het in kaart brengen wat je dromen en wensen zijn. Op basis daarvan kun je bepalen wat je nodig hebt voor later. Een deel van dit bedrag heb je waarschijnlijk al opgebouwd, zoals AOW en pensioen bij je werkgever. Toch wordt zelf sparen voor je pensioen steeds belangrijker, omdat je niet meer bij iedere werkgever pensioen opbouwt. Daarnaast zijn er steeds meer zelfstandige ondernemers, die ook geen pensioen opbouwen bij een werkgever.

Sparen, sparen, sparen

Bouw je geen pensioen op bij een werkgever omdat je zzp’er bent of omdat je werkgever dit niet aanbiedt? Dan is het van belang om zelf te sparen voor je pensioen. Het tekort tussen je opgebouwde pensioen en je wensen is het bedrag wat je moet sparen. Hoe hoog dit is hangt af van de situatie. Dit is bij iedereen anders. Wel kan een financieel adviseur een goed advies geven over situaties als deze.

Een aanvullend pensioen opbouwen

Via een lijfrenteverzekering of bankspaarproduct kun je eenvoudig een aanvullend pensioen opbouwen. Je bouwt zo een vermogen op dat in termijn wordt uitgekeerd door de bank of verzekeraar vanaf het moment dat je met pensioen gaat.

Hoe kan ik eerder met pensioen?

Hoe kan ik eerder met pensioen?

Doordat de AOW leeftijd steeds meer opschuift moeten mensen steeds langer werken. Toch bepaal je zelf tot wanneer je werkt. Het gaat in principe om het evenwicht tussen inkomsten en uitgaven. Het overschot van de inkomsten en uitgaven bepaald hoeveel je kunt sparen en dus ook hoeveel eerder je met pensioen kunt.

Leef je leven

Ondanks dat het aantrekkelijk klinkt om eerder te stoppen met werken is het ook belangrijk om te genieten van het leven. Grote uitgaven zoals vakanties, een auto en kleding zorgen er niet voor dat je later met pensioen kunt, maar zorgen er wel voor dat je geniet.

Besparen op je levensstijl

Door je economische voetafdruk te verkleinen heb je minder geld nodig om je levensstijl te onderhouden kun je eerder met pensioen. Denk hierbij aan de volgende tips:

  • Maak een maandelijkse begroting en plan vooruit voor grote uitgaven. Je weet pas hoe je kunt besparen wanneer je je financiële situatie in kaart hebt.
  • Bespaar op je vaste kosten. Zet onnodige abonnementen op, zoek een goedkopere zorgverzekeraar en bespaar op luxe producten.

Personeelsadministratie

Wat valt er onder de personeelsadministratie?

Wat valt er onder personeelsadministratie?

Het bijhouden van de personeelsadministratie is vaak een ondergesneeuwde taak. Hij staat niet vaak bovenaan het prioriteitenlijstje, ondanks dat het een belangrijk punt is binnen een organisatie. Al helemaal omdat je als werkgever wettelijke verplichtingen hebt op dit gebied. Voor de belastingdienst ben je onder andere verplicht een personeelsdossier en salarisadministratie per werknemer bij te houden. Daarnaast is het voor jezelf ook prettig om al deze gegevens paraat te hebben.

Onderdelen van de personeelsadministratie

Hoe groter de organisatie is, hoe belangrijker het bijhouden van personeelsgegevens is. Maar ook bij kleine organisaties ben je als werkgever wettelijk verplicht om dit bij te houden. Je legt bij de personeelsadministratie onder andere gegevens vast over:
Afdelingen
Verzekeringen
Tijdsregistratie
Verlofadministratie
Verzuimadministratie en -begeleiding
Verstrekkingen (mobiele telefoon, pasjes, sleutels etc.)
Beoordelingen

Belangrijke punten bij personeelsadministratie

Bij het bijhouden van de personeelsadministratie is het belangrijk om twee punten in je achterhoofd te houden:

  1. het veilig bewaren van alle fiscale en administratieve gegevens van het personeel en
  2. het vastleggen van het functioneren van de medewerkers.
Wanneer moet ik een personeelsadministratie opzetten?

Wanneer moet ik een personeelsadministratie opzetten?

Het bijhouden van personeelsadministratie is voor iedere werkgever verplicht. Of je nu een of twee medewerkers in dienst hebt of een kantoorpand met vijfentwintig man personeel. Bij het aannemen van de eerste werknemer is het dus al belangrijk om alle gegevens bij te houden. Juist wanneer je maar een paar personen in dienst hebt is dit van belang, omdat het meteen 50% of 100% van je personeelsbestand betreft.

Wet bescherming persoonsgegevens

Met de komst van de nieuwe AVG in mei 2018 is het van belang goed om te gaan met deze persoonsgegevens. Je mag bijvoorbeeld alleen noodzakelijke gegevens vastleggen en alleen gebruiken voor daarvoor aangegeven doeleinden. Rekening houden met de privacy van werknemers is dus uiterst belangrijk.

Wat zijn de voordelen van personeelsadministratie uitbesteden?

Wat zijn de voordelen van personeelsadministratie uitbesteden?

Wanneer je opkijkt tegen het doen van administratieve werkzaamheden is het uitbesteden van je personeelsadministratie de uitkomst. Salarisadministratie, jaaropgaven, loonstroken en loonbelastingaangifte zijn dan verleden tijd en worden voor je gedaan.

Tijd- en geldbesparing

Door het uitbesteden van personeelsadministratie bespaar je als organisatie veel tijd, wat je beter kunt steken in belangrijke zaken voor jouw organisatie zoals ondernemerschap. Vooral voor mkb’ers is het uitbesteden van personeelsadministratie een goede keuze. Voor deze kleine of middelgrote bedrijven met relatief weinig werknemers is het duurder om zelf de personeelsadministratie te doen dan het uit te besteden.

Aanspreekpunt met kennis van zaken

Wanneer je personeelsadministratie uitbesteed hoef je je geen zorgen te maken om verdieping in administratieve werkzaamheden. Specialisten op dit gebied gaan hiermee aan de slag. Ook met de komst van de AVG (uitgebreide wetgeving op het gebied van persoonsgegevens) is het prettig om dit over te laten aan een organisatie die hierin gespecialiseerd is. Ze zijn altijd in staat vragen te beantwoorden, wat ook voor jouw personeel prettig is. Zo heb je specialistische kennis altijd binnen handbereik.

Wat zijn de kosten van het uitbesteden van personeelsadministratie?

Wat zijn de kosten van het uitbesteden van personeelsadministratie?

Het uitbesteden van je personeelsadministratie zorgt voor meer tijd en rust. De kosten voor het uitbesteden van deze werkzaamheden vallen in de praktijk gelukkig ook behoorlijk mee. De kosten zijn voornamelijk afhankelijk van het aantal medewerkers dat je in dienst hebt, omdat je een vast bedrag per medewerker betaalt.

De kosten van personeelsadministratie zijn enorm behapbaar. Voor een bedrijf van 15 medewerkers betaal je ongeveer €10,- per medewerker per maand voor de salarisadministratie. Voor het uitbesteden van de gehele personeelsadministratie inclusief de salarisadministratie betaal je ongeveer €20,- per maand per medewerker.

Tijd besparen op personeelsadministratie

Door een geautomatiseerde personeelsadministratie ben je zo min mogelijk tijd kwijt aan de administratieve werkzaamheden. Werknemers kunnen dan op een eenvoudige manier zelf hun mutaties doorgeven, wat erg efficiënt is. Door de personeelsadministratie uit te besteden is er meer tijd om bezig te zijn met je eigen vakgebied en niet met randzaken als loonstroken en wetgeving rondom het personeel.

Wat is het verschil personeelsadministratie en salarisadministratie?

Wat is het verschil personeelsadministratie en salarisadministratie?

Ondanks dat personeelsadministratie en salarisadministratie veel op elkaar lijken zijn er toch enige verschillen. Misvattingen over het feit dat deze soorten van administratie niet door iedereen moet worden bijgehouden gaan veel rond.

Salarisadministratie

De salarisadministratie beperkt zich tot het verzorgen van de loonstrook, jaaropgaven en loonbelastingaangifte. De salarisadministratie, ook wel loonadministratie genoemd, wordt door veel ondernemers en organisaties uitbesteed aan administratiekantoren. Het is belangrijk om goed af te spreken wat je precies laat uitbesteden, wat deze partij uitvoert en wat er van jou wordt verwacht.

De loonadministratie is van belang om onder andere het loon en de verschuldigde bedragen van medewerkers te berekenen, zoals pensioenafdrachten en loonbelasting.

Personeelsadministratie

Binnen een organisatie komt er meer kijken dan alleen het uitbetalen van het salaris. Personeelsadministratie komt dan om de hoek kijken. Hieronder valt alles wat je als werknemer moet regelen en vastleggen voor je werknemers, zoals vakantie en verlof, ziekteverzuim, pensioen, functioneringsgesprekken en opleidingen.

Ondanks dat de personeelsadministratie een uitgebreid product lijkt voor grote organisaties is het voor ieder bedrijf met minimaal één personeelslid verplicht om dit aan te leggen en bij te houden.

Vermogensbeheer

Welke soorten vermogensbeheer zijn er?

Welke soorten vermogensbeheer zijn er?

Bij Triangel Groep is vermogensbeheer teruggebracht naar de kern: het beste beleggingsresultaat behalen bij het door jou gekozen risicoprofiel. Wanneer we kijken naar vermogensbeheer zijn er twee soorten vermogensbeheer: individueel- en collectief vermogensbeheer.

Individueel vermogensbeheer

Bij individueel vermogensbeheer wordt er een vermogen aan een beheerder toevertrouwd om te beleggen. Op welke manier dit gaat, wordt vooraf afgesproken, zodat er geen misverstanden of onduidelijkheden kunnen ontstaan. Er zijn twee juridische vormen mogelijk bij individueel beheer: vermogensbeheer volgens een volmacht of een beperkte volmacht. Bij een volmacht heeft de beheerder de vrije hand en bij een beperkte volmacht moet de beheerder contact opnemen met de belegger voor elke wijziging. Wel ligt de verantwoordelijkheid dan bij de belegger.

Collectief vermogensbeheer

Wanneer de vermogens van meerdere beleggers collectief worden beheerd door middel van bijvoorbeeld een beleggingsfonds of een tracker wordt dit een collectief beheer genoemd. Een van de belangrijkste voordelen van collectief vermogensbeheer is dat je grote mate van spreiding kunt krijgen met een relatief klein vermogen.

Vanaf welk vermogen kan ik het laten beheren?

Vanaf welk vermogen kan ik het laten beheren?

Wanneer je je vermogen beheert op kleine schaal kan dit al vanaf zo’n €50.000 en soms nog minder. Dit wordt ook wel ‘light’ vermogensbeheer genoemd en is vaak te doen bij gespecialiseerde vermogensbeheerders. Maatwerk beheer kan echt interessant worden wanneer het gaan om bedragen vanaf €100.000,-.

Wat is vermogensbeheer?

Vermogensbeheer is het laten beheren van je vermogen door iemand die er verstand van heeft om een zo goed mogelijk rendement te halen. Aan de hand van vooraf bepaalde doelstellingen doet een vermogensbeheerder dit. Vermogensbeheer kan door uw band of door een gespecialiseerde financiele instelling. In Nederland zijn dat er 180: in allerlei soorten, maten en specialismen.

Advies of hulp bij vermogensbeheer

Heeft u advies nodig of hulp bij het uitbesteden en beheren van uw vermogen? Dan bent u bij Triangel Groep aan het juiste adres. Neem contact op of kom langs voor een kop koffie en een goed gesprek!

Wat kost vermogensbeheer?

Wat kost vermogensbeheer?

Het uitbesteden van het beheren van je vermogen brengt vanzelfsprekend kosten met zich mee. Bij Triangel Groep zijn deze kosten voor het beheren van je portefeuille opgebouwd uit verschillende items, waaronder een beheervergoeding. De hoogte van deze beheervergoeding is per fonds verschillend. Meestal is deze vergoeding een percentage van het fondsvermogen en wordt dit weer van het fondsvermogen afgetrokken.

Naast de directe kosten brengt vermogensbeheer ook additionele kosten met zich mee, zoals transactiekosten, servicefee (bewaarloon) en fondskosten. Bekijk de tarieven of lees het globale overzicht van alle totale kosten. Deze onzichtbare kosten zijn belangrijk om in het achterhoofd te houden omdat ze voor de belegger vaak niet direct vanzelfsprekend zijn.

Kennis is geld

Vanzelfsprekend betaalt u meer voor het beheer van uw vermogen wanneer de beheerder beschikt over meer of specialistische kennis. Wel zorgen deze extra kosten ervoor dat er en specialist aan het werk is die weet wat hij/zij doet. Kwaliteit en kennis is immers niet gratis.

Waarom zou ik vermogensbeheer uitbesteden?

Waarom zou ik vermogensbeheer uitbesteden?

Het omgaan met grote geldbedragen is niet altijd makkelijk. Wanneer u normaliter een doorsnee inkomen hebt en ineens de beschikking hebt over een groot geldbedrag is het uitbesteden van vermogensbeheer een slimme zet. Vooral bij grote geldbedragen boven de €100.000,- uit bijvoorbeeld de verkoop van een huis, erfenis of het winnen van een grote geldprijs in de loterij. Goed advies over beleggingen en hogere bestedingen zijn dan zeker belangrijk.

Voordelen van vermogensbeheer uitbesteden

Het uitbesteden van vermogensbeheer brengt vele voordelen met zich mee. Het zorgt ervoor dat je minder tijd besteedt aan het kiezen en beheren van beleggingen. Daarnaast geef je het uit handen aan specialisten, die dit zo optimaal mogelijk uitvoeren. Het uitbesteden van vermogensbeheer is tevens op maat gemaakte service en heeft vaak een persoonlijke accountmanager voor jou beschikbaar gesteld.

Het kiezen van een goede vermogensbeheerder

Het kiezen van een goede vermogensbeheerder is belangrijk. Een vermogensbeheerder moet in ieder geval beschikken over een vergunning van De Nederlandsche Bank en in bepaalde gevallen een financiële bijsluiter beschikbaar stellen. Om een juiste vermogensbeheerder te selecteren is het raadplegen van eerdere resultaten en ervaringen van andere klanten een goede optie. Zorg er daarnaast voor dat het klikt tussen beide partijen.

Welke risico’s heeft vermogensbeheer?

Welke risico’s heeft vermogensbeheer?

Bij vermogensbeheer gaat het om grote geldbedragen. Dit brengt natuurlijk enkele risico’s met zich mee. Het geld staat op uw eigen naam en daardoor zijn de risico’s zo groot of klein als u zelf wilt. Over het algemeen geldt: hoe hoger het nagestreefde rendement, hoe groter de risico’s.

Een van de belangrijkste risico’s van beleggen is het marktrisico. Dit hangt samen met de schommelingen in de markt als gevolg van wisselende stemmingen op de financiële markt.

Beleggen in snelgroeiende markten

Wanneer je snel veel geld wilt verdienen is het beleggen in snel groeiende markten zoals China een logische keuze. Dit zijn wel markten die snel kunnen verdubbelen, maar ook ineens een groot percentage kunnen verliezen. Deze risico’s moet je als belegger incalculeren.

Heeft u vragen over de risico’s van vermogensbeheer? Neem dan contact met ons op of kom langs voor vrijblijvend advies!

Heb je evenwicht in jouw financiële planning?

Evenwicht aanbrengen in je financiën begint bij het verkrijgen van inzicht. Inzicht tussen inkomsten en uitgaven, niet alleen voor nu, maar ook voor later. Daarbij kunnen scenario’s afspelen, zoals arbeidsongeschiktheid of het overlijden van je partner, waarop je voorbereid wilt zijn.

Onze unieke aanpak

Wat vind je belangrijk?

Hoe belangrijk vind je dat?

Samen een methode vinden om dat wat jij belangrijk vindt uit te voeren

Je financiële situatie inzichtelijk maken

De financiële gevolgen van je doelstelling in kaart brengen

Uitvoering van de plannen

Hulp nodig?

Heb je vragen, een financiele uitdaging, wil je geholpen worden door toegewijde professionals?

Hulp nodig?

Heb je vragen, een financiele uitdaging, wil je geholpen worden door toegewijde professionals?

Stuur ons een bericht

Wil je iets met ons delen? Dat kan gerust. Stuur ons een bericht en we zullen contact met jou opnemen. 

Vragen

Zijn jouw vragen nog niet beantwoord? Bekijk onze veelgestelde vragen voor antwoord.